Αιρετικές σκέψεις …κάτω από τη βάση



-Πόσο έβγαλες;
- 17,2. Εσύ;
- 18,4.
Είναι ένας από τους πιο χαζούς διαλόγους αυτών των ημερών από έξυπνους ανθρώπους. Την άλλη φορά που θα έρθει ένας γονιός να με ρωτήσει για το παιδί του, θα του απαντήσω κοφτά: «16. Φύγε»! Αν και το «φύγε» είναι περιττό, αφού όλοι μας θα έπρεπε να έχουμε ήδη δραπετεύσει από αυτό το γελοίο σύστημα βαθμολόγησης που επιβιώνει ακόμη.
Αυτό που κάνει ακόμη πιο άχρηστο το σύστημα (το οποίο θα έπρεπε να έχει υποκατασταθεί με μια ωραιοτάτη περιγραφική αξιολόγηση) είναι πως (υποτίθεται ότι) βαθμολογεί στην 20βαθμη κλίμακα συνήθως μία από τις πιο ανούσιες διαδικασίες του εγκεφάλου: τη στείρα απομνημόνευση και την παθητική αναπαραγωγή.
Όλοι είχαμε και έχουμε μαθητές που σαν κασετοφωνάκια (πάνε κι αυτά τώρα…) μάς λένε τι γράφει το βιβλίο χωρίς να το κατανοούν και -το πιο σημαντικό- χωρίς να τους αγγίζει ή να τοποθετούνται (θετικά ή αρνητικά) απέναντί του.
Μπορεί ένας μαθητής να μου πει απέξω το τριαδικό δόγμα και να μην τον αγγίζει καθόλου η σχέση της τέλειας αγάπης που πηγάζει μέσα από αυτό. Και ένας άλλος να μπερδεύει την παραβολή του Ασώτου, αλλά να συγκλονίζεται από την αγάπη του Πατέρα στη μοναδική σκηνή που θυμάται. Σύμφωνα με το βαθμολογικό μας σύστημα, ο πρώτος πρέπει να πάρει άριστα και ο άλλος να κριθεί ελλιπής.
Συναισθήματα, ταλέντα, κλίσεις, ζωγραφική (ναι, μέσα στην τάξη), μουσική (ναι, μέσα στην τάξη), χορός (ναι, μἐσα στην τἀξη), θέατρο (ναι, μέσα στην τάξη) δεν απασχολούν το …σύστημα. Βέβαια, ίσως κάποιοι να πουν «μα, διδάσκονται αυτά τα τελευταία». Δεν αναφέρομαι στα καθηκόντως μαθήματα (του Δημοτικού κυρίως), αλλά στα Θρησκευτικά, στα Αρχαία, στα Μαθηματικά, στη Φυσική.
Να ζωγραφίσει ο μαθητής την έκφραση της Παναγίας κατά τη Σταύρωση, να γίνει θεατρικό δρώμενο η αντίδραση των παρευρισκομένων όταν άκουσαν το Χριστό να συγχωρεί το κάθαρμα που σκότωσε τα παιδιά τους. Να ντύσουν με μελωδία και τραγούδι τον ύμνο της αγάπης του αποστόλου Παύλου και να χορέψουν το ζεϊμπέκικο που γράφτηκε για την εκτέλεση του Παγκρατίδη, ως δράκου του Σέιχ Σου. Μέσα στην τάξη!
Για τις διαφωνίες, τις αιρετικές σκέψεις και τον αντίλογο των μαθητών, ούτε λόγος! «Θα σε τσακίσω στη βαθμολογία»! Για να μην πιάσουμε την "καυτή πατάτα" που κρύβεται πίσω από τη φράση ημών των καθηγητών "εγώ έτσι βαθμολογώ", συνέχεια του "έτσι κάνω το μάθημά μου και σε όποιον αρέσει"...
Τι παράγει το σύστημα γενικά; Δύσκολο να απαντήσει κανείς. Πάντως, στην ιστορία υπήρξαν τέλειοι επιστήμονες, επαρκείς διεκπεραιωτές που συνεργάστηκαν άψογα με ανελεύθερα και εγκληματικά καθεστώτα. Το μυαλό τους δούλευε ιδανικά, οι γνώσεις τους ήταν πολύτιμες. Έτσι ήταν το σύστημα, no problem.
Το σύστημα (των Πανελληνίων) είναι αυτό που δίνει το βηματισμό, θα πουν όλοι κι έχουν δίκιο. Ευτυχώς όμως που δεν μάς χρειάζεται όλους και όλα τα μαθήματα για να "δουλέψει".
«Το σχολείο μάς ετοιμάζει για τη ζωή». Θα είχε τρομερό ενδιαφέρον να φέρναμε πάλι στο σχολείο τα παιδιά που τελείωσαν πριν από 10 με 15 χρόνια. Και να μάς απαντήσουν στο παραπάνω. Σαν ερώτηση. Και αυτός που συνάντησε τη ζωή με 19,2 και αυτός που τη συνάντησε με 12,9…
Παναγιώτης Ασημακόπουλος
Θεολόγος καθηγητής



Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Έμμηνος ρύση και Θεία Κοινωνία

Η ομιλία μου στην επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 (2013)

Η θλιβερή εικόνα των μαθητών της Γ΄ Λυκείου

Απασφάλιση θεολόγου…

Οι Τρεις Ιεράρχες στα σκουπίδια….

Το «δικαίωμα» των καταλήψεων

Μεταξύ θεολόγων ειλικρίνεια…

Συζητώντας με έναν κομπλεξικό (…περί θρησκείας)

Θεέ μου, είσαι άδικος….

Γράμμα στον Ιούδα…