Μεταξύ θεολόγων ειλικρίνεια…



Τα Θρησκευτικά αλλάζουν. Νέα Προγράμματα Σπουδών. Τα πρώτα μάλιστα σε σχέση με όλα τα άλλα μαθήματα. Αντιδράσεις, ενθουσιασμοί, μουδιάσματα. Άλλοι "εις το πυρ το εξώτερον", άλλοι "ναι μεν, αλλά", άλλοι "επιτέλους".
Μεταξύ θεολόγων ειλικρίνεια; Σίγουρα; Πάμε…
- Όλο αυτό το χρονικό διάστημα δεν σταθήκαμε όλοι στο ύψος και στην ουσία της αποστολής μας. Ουκ ολίγοι – και μάλιστα μεγαλόσχημοι και με θέσεις – επιδόθηκαν σε ένα φαύλο κύκλο καταγγελιών, διχασμού και αλληλοφαγωμάρας. Άλλοι ανακάλυπταν παντού προδοσίες των ιερών και των οσίων και άλλοι έχτιζαν τη φήμη τους ως προχώ και updated. Το κοινό τους; Δεν είχαν διαβάσει αυτό που πολεμούσαν ή που εκμεταλλεύονταν....
- Δόθηκε αφορμή και χώρος στους κάθε λογής ΓΟΧ, ιδεοληπτικούς και περιφερόμενους του διαδικτύου να εκμεταλλευτούν και να διαστρεβλώσουν την έννοια «μάθημα των Θρησκευτικών».
- Θυμηδία και οίκτος μόνο μπορεί να συνοδεύει σχόλια του τύπου «το 666 επιβάλει το νέο μάθημα των Θρησκευτικών» ή «ας τελειώνουμε με τους χριστιανοταλιμπάν. Μπράβο στο Φίλη που τους καταργεί». Η περίπτωσή τους θα ήταν ενδιαφέρον θέμα διδακτορικής διατριβής στην Ψυχιατρική. Δυστυχώς όμως, συχνά μονοπωλούν και προβάλλονται.
- Όλοι μεταξύ μας συμφωνούμε για τα ελλιπή και προβληματικά βιβλία και για την ανάγκη αναμόρφωσης και βελτίωσης του μαθήματος. Στην ερώτηση «τι προτείνεις, συνάδελφε;» βγάζουμε συχνά το ραγιά που κρύβουμε μέσα μας: «δεν ξέρω… μια απλή διαπίστωση έκανα». Η λογική του νέου προγράμματος σπουδών είναι σε άλλη βάση από το παλαιό. Περισσότερη ελευθερία και ευελιξία για τον εκπαιδευτικό. Έχει όμως και πολλά προβλήματα. Αντί να τα συζητήσουμε, πιάναμε τα ταμπούρια…
- Εντύπωση κάνει σε όλους μας η ελευθερία, η ομορφιά και ο σεβασμός στο ανθρώπινο πρόσωπο που συναντά κανείς στην Αγία Γραφή, στα Πατερικά κείμενα, στη Φιλοκαλία. Σε αντίθεση με τη σιδερόφρακτη θρησκευτικότητα στην προσέγγιση του Θεού που συναντά κανείς στη θρησκευτική αγωγή του 20ου αιώνα. Θα το πω απλά και αυτοκριτικά: Αν είσαι μάγκας θεολόγος, άρπαξε τη νέα ευκαιρία της ευελιξίας και απογείωσε την τάξη σου και το μάθημά σου.
- Δεν σπουδάσαμε ούτε θρησκευτικοί μεταπράτες ούτε φερέφωνα στείρας και ανέραστης θρησκευτικότητας. Σπουδάσαμε θεολόγοι, αν και οι περισσότεροι καταλάβαμε αυτό το δώρο μετά το πτυχίο και ειδικά όταν μυρίσαμε ξανά κιμωλία. Ακόμη κι αν έχει αντικατασταθεί με μαρκαδόρο και λευκοπίνακα, η πρόκληση είναι ακόμη στις τάξεις. Για γερά στομάχια…
- Προσωπικά, στο μνημόσυνο και στον καφέ της γκρίνιας και της κακομοιριάς δεν θα έρθω. Έχω πάρτυ…

Παναγιώτης Ασημακόπουλος

Θεολόγος καθηγητής

Σχόλια

  1. Το μαθημα θρησκευτικων αφορα γνωσεις κυριως.Οποιος αναζητα βιωματα και κατηχηση ο δρομος για την εκκλησια ειναι ανοιχτος.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η νέα εκπαιδευτική αντίληψη στηρίζεται κυρίως στη βιωματική μάθηση και όχι σε στείρες απομνημονεύσεις γνώσεων. Το βιωματικό στοιχείο των μαθημάτων είναι το πιο σημαντικό και αγαπητό από τους μαθητές.

      Διαγραφή
  2. Με τις φωτοτυπίες που απαιτεί η εφαρμογή των ΝΠΘ πώς τα πας; Ξέρεις τι είναι να βγάζεις φωτοτυπίες για 210 παιδιά; Φωτοτυπίες που συχνά χάνονται, ξεχνιούνται, πλακώνονται από τα άλλα βιβλία, δεν φαίνονται καλά λόγω έλλειψης τόνερ, παρεξηγήσεις με συναδέρφους για τη σειρά προτεραιότητας στο μηχάνημα φωτοτυπίας με άλλους συναδέρφους και άλλα πολλά. Άσε που σε κοιτάει με μισό μάτι ο Δ/ντης που καταναλώνεις τόσο χαρτί.Ζηλεύω τους άλλους συναδέρφους που έχουν τα βιβλία τους και κάνουν μάθημα κανονικό. Να τη βράσω την ελευθερία και την ευελιξία των ΝΠΘ. Θέλουμε βιβλία. Το κατάλαβες κ. Συνάδερφε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το μεγαλύτερο μεινονέκτιμα φέτος ήταν οι φωτοτυπίες. Συχνά έπρεπε να τους εκφωνείς τα κείμενα προκειμένου να τα ακούσουν για να ακολουθήσει επεξεργασία ή συζήτηση πάνω σε αυτά. Άσε το συνοδευτικό οπτικοακουστικό υλικό (τραγούδια, ταινίες) , για το οποίο αν δεν έχεις βιντεοπροβολέα ή κάτι άλλο δεν μπορούσες να δείξεις τίποτε. Το όλο υλικό υπονομεύτηκε από την έλλειψη υλικοτεχνικής υποδοσμής.

      Διαγραφή
  3. Το μάθημα των Θρησκευτικών δεν είναι μόνο παροχή γνώσεων είναι συναισθηματική και ηθική ανάπτυξη του παιδιού. Πόσο περιθώριο δίνουν τα άλλα γνωστικά αντικείμενα για κάτι τέτοιο? Ελάχιστα. Έχουμε μια χρυσή ευκαιρία στα χέρια μας. Ας προσπαθήσουμε για τους μαθητές μας να την εκμεταλλευτούμε με τον καλύτερο τρόπο ο καθένας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι άραγε άλλαξε από την 3η Σεπτεμβρίου 2016 ημέρα δημοσίευσης αυτής της υπέροχης πραγματικά ανάρτησης.................μέχρι τη 8η και 9η Μάϊου 2017, ημερομηνίες έναρξης των κατ΄ ευφημισμό επιμορφωτικών σεμιναρίων των "νέων" προγραμμάτων σπουδών στα θρησκευτικά και μάλιστα με τόση σπουδή (στο τέλος της σχολικής χρονιάς!!! εν μέσω εξετάσεων στα Λύκεια!!! και ενώ διεξάγεται ο περιβόητος διάλογος...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θεολογίσκος30 Μαΐου 2017 - 9:58 π.μ.

    Αυτοαναιρείστε κε Ασημακόπουλε! Θα το καταλάβετε μόλις διαβάσετε το προηγούμενο άρθρο σας για τους κουρασμένους μαθητές της Γ΄Λυκείου, όπου όχι μόνο βρίσκατε ενδιαφέρον το βιβλίο της γ΄Λυκέιου αλλά απαντούσατε και σε γονέα αναφέροντάς του τα ενδιαφέροντα θέματα που περιέχει. Τώρα τι άλλαξε στη στάση σας; Μάλλον σκεφτήκατε "για να γίνει κάποιος σχολικός σύμβουλος θα πρέπει να ανήκει στη γνωστή θεολογική ομάδα που προμοτάρει εδώ και χρόνια την αλλαγή του μαθήματος των θρησκευτικών". Και φυσικά θα πρέπει σε κάθε ευκαιρία, πρωτίστως σε ιστολόγια να μην κακολογεί τα νέα προγράμματα σπουδών αλλά αντίθετα να τα βρίσκει ενδιαφέροντα και πάντοτε να τονίζει πως "είναι μια ευκαιρία να αρπάξει την ευκαιρία ο θεολόγος" Εαν πράξει διαφορετικά, ε τότε .... (το αφήνω σ΄εσάς κε Ασημακόπουλε να το βρέιτε τι θα του συμβεί). Αλήθεια δεν σας προβλημάτισε ο εκφοβισμός που επιχειρείται σε κάθε συνάντηση θεολόγων; Ή εσείς δεν τον αντιληφθήκατε έως τώρα και βλέπετε μόνο να πνέει επιτέλους ένα πνεύμα απελευθέρωσης των θεολόγων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Θεολογίσκε, ευχαριστώ για το σχόλιο και επί του προκειμένου έχω να πω τα παρακάτω:
      α) Η κριτική που διαχρονικά ασκούν οι θεολόγοι για τα σχολικά βιβλία (εκτός και εσείς έχετε άλλη εικόνα) είναι κυρίως για τα βιβλία Γ΄ Γυμνασίου, Α΄ και Β΄ Λυκείου. Οι περισσότεροι λέμε ότι το εξαιρετικό βιβλίο της Γ΄ Λυκείου είναι σε τάξη, στην οποία - εκ των πραγμάτων και εκ του συστήματος - δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία ακόμη και οι καλοί μαθητές.
      β) Στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (το οποίο υπερασπίζομαι μεν, έχω όμως και το θάρρος να επισημάνω ότι έχει προβλήματα και δυσκολίες) έχουν "κατέβει" θέματα της Γ΄ Λυκείου στη Β'. Στο σχολείο μου φέτος πέρασα υπέροχα τους δύο τελευταίους μήνες, καθώς με τους μαθητές αναλύσαμε τη θεματική ενότητα 5, που ουσιαστικά είναι από το βιβλίο της Γ΄.
      γ) Το άρθρο το οποίο διαβάσατε και κάνατε την κριτική σας είναι για την αλλαγή νοοτροπίας μας και όχι ύμνος στα ΝΠΣ.
      δ) Για κάποιο λόγο (μάλλον προσωπικό σας...) θεωρείτε ότι η θέση του Σχολικού Συμβούλου είναι πιο ζηλευτή από τη θέση του καθηγητή στην τάξη. Λυπάμαι εάν σας απογοητεύσω, αλλά η δική μου αξιολόγηση είναι ακριβώς η αντίθετη. Δεν επεδίωξα τέτοια θέση ποτέ, ούτε και θα επιδιώξω με τα μυαλά που κουβαλάω. Δηλώνω αμετανόητα ερωτευμένος με τη σχολική βαθμίδα του Λυκείου.
      ε) Δεν ξέρω τι εννοείτε σχετικά με τον εκφοβισμό των θεολόγων σε κάθε συνάντηση. Αν κάποιος σάς εκφοβίζει, έχετε λόγο και πένα να του απαντήσετε. Εδώ, στο Ηράκλειο της Κρήτης, ουδέποτε υπήρξε τέτοιο φαινόμενο. Στην επιμόρφωση των θεολόγων υπήρξαν τέσσερα τμήματα στο ΠΕΚ. Ήμουν ένας από τους επιμορφωτές. Όλοι μας πήγαμε ως συνάδελφοι, κομίζοντας μία ελάχιστη εμπειρία και γνώση από το επιμορφωτικό σεμινάριο της Αθήνας, αλλά κυρίως για να μοιραστούμε όλοι μαζί απόψεις, προβληματισμούς και την αγάπη μας για το μάθημα.
      στ) Δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλα τα παραμύθια δράκο...

      Διαγραφή
  6. Μην είσαι και τόσο σίγουρος ότι θ' αλλάξουν!
    Ας αναμείνουμε την απόφαση του Στε!
    Η δικαιοσύνη είναι ο κατεξοχήν πυλώνας της δημοκρατίας και της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ,ακόμη και ενός ορθοδόξου χριστιανικού μαθήματος!
    Στην ΠΕΘ έλαχε ο κλήρος να υπερασπίζεται το μάθημα των θρησκευτικών.
    Βλ. αποφάσεις ΣτΕ 1995, 1998, Διοικητικό Εφετείο Χανίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Έμμηνος ρύση και Θεία Κοινωνία

Η ομιλία μου στην επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 (2013)

Η θλιβερή εικόνα των μαθητών της Γ΄ Λυκείου

Απασφάλιση θεολόγου…

Το «δικαίωμα» των καταλήψεων

Οι Τρεις Ιεράρχες στα σκουπίδια….

Συζητώντας με έναν κομπλεξικό (…περί θρησκείας)

Θεέ μου, είσαι άδικος….

Γράμμα στον Ιούδα…