Το «δικαίωμα» των καταλήψεων


Ως έθιμο πλέον – αυτονόητο και αδιατάρακτο – κάθε φθινόπωρο στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας υλοποιείται το «δικαίωμα» της κατάληψης. Της κατάληψης που βολεύει...(κάποιες φορές και για μικροκομματικά οφέλη)!
Ε, ας το πούμε ξεκάθαρα πλέον. Δεν υπάρχει τέτοιο δικαίωμα. Η κατάληψη οποιουδήποτε δημοσίου κτιρίου ή δρόμου, η απαγόρευση πρόσβασης σε δημόσια αγαθά είναι ενέργειες παράλογες, παράνομες και υποτιμητικές για μια κοινωνία που θέλει να λέγεται πολιτισμένη. Βέβαια, το μάθημα «όποιος έχει το θράσος και τα μέσα κλείνει το δρόμο και κατεβάζει το γενικό διακόπτη του ρεύματος χωρίς ίχνος ντροπής ή κάποιας επίπτωσης» είναι από τα πρώτα που παπαγαλίζουν οι μαθητές μας.
Προσωπικά, ως γονιός και ως εκπαιδευτικός αισθάνομαι ντροπή και θυμό για το «δικαίωμα» των καταλήψεων.
- Θυμό που ξεκινώ να πάω στο σχολείο μου για μάθημα και γίνομαι άθελά μου μέρος μιας φαρσοκωμωδίας, καθώς δυο τρεις (συνήθως οι πλέον αδιάφοροι…) ήρθαν δέκα λεπτά νωρίτερα και με μια αλυσίδα έκλεισαν τις πόρτες «για το καλό της παιδείας».
- Θυμό που οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους μαθητές δεν ξέρουν, δεν είδαν, δεν άκουσαν, αν και αρκετοί από αυτούς ήρθαν στο σχολείο χωρίς τσάντες και έχουν ήδη κανονίσει πού θα πιούν το πρωινό τους καφεδάκι.
- Θυμό που οι γονείς (αν και εκ του νόμου υπεύθυνοι για τα ανήλικα παιδιά τους) είναι απόντες ή κάνουν επιτόπου μεταβολή με τα (συνήθως) μελετηρά παιδιά τους για να μη χάνουν χρόνο, καθώς θα πρέπει να διαβάσουν με άνεση για το απογευματινό φροντιστήριο.
- Θυμό που, αν γίνει ψηφοφορία για την κατάληψη (συνήθως καταλήγει σε παρωδία), γίνεται αφού έχει ήδη κλείσει το σχολείο και για αιτήματα με τα οποία συχνά γελάνε κι αυτοί που τα γράφουν.
- Ντροπή που παντού ψιθυρίζεται (συχνά λέγεται και φανερά) ότι η κατάληψη γίνεται για να χαθεί το μάθημα, αφού η αγωνιστικότητα και ο ζήλος για τον «ιερό αγώνα» υπέρ της παιδείας εξατμίζεται σε πέντε λεπτά, αφού πρώτα έχουν «τσεκάρει» οι υπεύθυνοι της φαρσοκωμωδίας ότι έχει φύγει και ο τελευταίος καθηγητής που περίμενε - ωσεί ηλίθιος - έξω από μια αλυσοδεμένη πόρτα.
- Ντροπή που οι μαθητές το τραβάνε μέχρι το σημείο που δεν θίγονται άλλα κεκτημένα, όπως η ιερή αγελάδα που ακούει στο όνομα «πενθήμερη εκδρομή της Γ΄ Λυκείου». Αν ανάψει κανένα προειδοποιητικό σημάδι, ξαφνικά τα προβλήματα λύνονται, το χαρτάκι με τα αιτήματα τσαλακώνεται και πετάγεται στον κάδο και όλα «μέλι γάλα»….
- Ντροπή που καλλιεργείται μέσα στο σχολείο η νοοτροπία των αυριανών μπαχαλάκηδων.
- Ντροπή που με αυτό τον τρόπο ευτελίζεται ο ρόλος των μαθητών, ο θεσμός των μαθητικών συμβουλίων και η αξία των μαθητικών αγώνων.
- Ντροπή που έγραψα αυτό το άρθρο, καθώς υπό καθεστώς στοιχειώδους λογικής και αγάπης για τη μόρφωση και το σχολείο, αυτά θα έπρεπε να ακούγονται ως ερχόμενα από ένα παράλληλο σύμπαν…
        Ευθύνη έχουμε όλοι μας. Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί…

Παναγιώτης Ασημακόπουλος

Θεολόγος καθηγητής

Σχόλια

  1. Εύγε για το θάρρος της γνώμης σας! Έχετε απόλυτο δίκαιο. Κατάληψη, ίσως η χειρότερη και πιο "μολυσματική" κληρονομιά της μεταπολιτευτικής περιόδου, με τη συνενοχή πολιτικών, (μεγάλης μερίδας) εκπαιδευτικών, γονέων και βέβαια μαθητών, που είναι τα εκτελεστικά όργανα (μόνο ως θύματα δεν θα τους χαρακτήριζα), με εξασφαλισμένη την ατιμωρησία και την ασυλία από οποιαδήποτε συνέπεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Έμμηνος ρύση και Θεία Κοινωνία

Η ομιλία μου στην επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 (2013)

Η θλιβερή εικόνα των μαθητών της Γ΄ Λυκείου

Απασφάλιση θεολόγου…

Οι Τρεις Ιεράρχες στα σκουπίδια….

Μεταξύ θεολόγων ειλικρίνεια…

Συζητώντας με έναν κομπλεξικό (…περί θρησκείας)

Θεέ μου, είσαι άδικος….

Γράμμα στον Ιούδα…