Η θλιβερή εικόνα των μαθητών της Γ΄ Λυκείου



Την ώρα που γράφω αυτές τις αράδες, έχω αρκετό θυμό και θλίψη. Θα γράψω όμως αυτά ακριβώς που νιώθω.
Χαιρετάς τους μαθητές σου που τελειώνουν τη Β΄ Λυκείου με την ευχή «Καλό καλοκαίρι» και το Σεπτέμβρη που τους ξαναβλέπεις, κάτι έχει χειμωνιάσει. Οι περισσότεροι μαθητές - αυτοί που ονομάζονται συνειδητοποιημένοι - έχουν το παγωμένο χαμόγελο της αμηχανίας, όταν τους ρωτήσεις πώς πέρασαν το καλοκαίρι τους. Με το θολό βλέμμα προσηλωμένο στις ημέρες του Μάη που θα κρίνουν τον κόσμο (τους). Κάποιοι έχουν ήδη μετρήσει πόσος καιρός (σε μήνες, εβδομάδες, ακόμη και ημέρες) απομένει μέχρι τότε.
Στους δικούς μου τελειόφοιτους μαθητές προτείνω να θυμηθούν πώς άρχισαν το σχολικό τους ταξίδι. Να κάνουν και μια βόλτα στο παλιό τους νηπιαγωγείο. Χαρούμενα, ζωηρά παιδάκια με όρεξη για παιγνίδι και ανακαλύψεις. Πώς τελειώνουν; Κουρασμένοι, αγανακτισμένοι, αγχωμένοι και με το «άντε να τελειώνουμε για να αρχίσουμε να ζούμε». Πότε ήταν η τελευταία φορά που χάρηκαν τη μάθηση; Πότε ήταν η τελευταία φορά που είπαν ή σκέφτηκαν «θέλω να πάω σχολείο»;
Μπαίνεις στην τάξη να κάνεις Θρησκευτικά. Με έκπτωση 50% στις ώρες, ελέω Υπουργείου Παιδείας, αλλά με καμία έκπτωση δική σου σε διάθεση και όρεξη. Σου λένε: «Κύριε, καταλαβαίνετε ότι φέτος δεν έχουμε το χρόνο να διαβάζουμε όπως πέρυσι…». 
Μην έχεις την ψευδαίσθηση ότι θα περάσω από την τελευταία τάξη της  σχολικής σου ζωής ακίνδυνα και αθόρυβα. Θα σε κρατήσω ζωντανό…. Κι αυτό είναι πολύ επικίνδυνο…. .
Το λέω απλά, αυθόρμητα και φιλικά. Σε όλους τους συναδέλφους θεολόγους. Χωρίς ίχνος δασκαλίστικης νοοτροπίας και πώλησης ύφους. Στη Γ΄ Λυκείου έχουμε ένα υπέροχο μάθημα, με ένα πολύ ωραίο βιβλίο και με εκπληκτικά θέματα για συζήτηση και προβληματισμό. Προτείνω τη μετονομασία του μαθήματος από «Θρησκευτικά Γ΄ Λυκείου» στον εγωιστικό τίτλο «Δεν θα σε αφήσω να πεθάνεις». Ας ανάψουμε φωτιές, λοιπόν. Κόντρα στο σταχτί σύστημα….

Σχόλια

  1. Συγγνώμη για την άγνοια (δεν έχω παιδιά σε σχολείο), αλλά μπορείτε να μας δώσετε ενδεικτικά κάποια από τα θέματα των θρησκευτικών της Γ΄ Λυκείου;
    Ομολογώ πάντως, με βάση όσα ακούω και διαβάζω, ότι νοσταλγώ την εποχή εκείνη που δεν ήταν δεδομένο ότι θα αποφοιτήσουμε όλοι από το Λύκειο, και συνεπώς έπρεπε να περάσουμε πρώτα όλα τα μαθήματα, και εγκαίρως (Ιούνιο, όχι Μάιο), για να μπορέσουμε να δώσουμε εξετάσεις για Πανεπιστήμιο τέλος Αυγούστου. Καλύτερα; Χειρότερα; Πάντως είχαμε, αναγκαστικά, ευρύτερη παιδεία. Τουλάχιστον όσοι διαβάζαμε για το Λύκειο.
    Σημείωση (ίσως σημαντική): τότε δεν υπήρχαν smartphones ούτε facebook.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κάποια από αυτά που επιλέγω είναι: Φασισμός και θεωρία υπερανθρώπου, το κοινωνικό πρόβλημα, οι διά Χριστόν σαλοί, σχέσεις δύο φύλων, θανατική ποινή, φόνος και βασανιστήρια, εκτρώσεις, ευθανασία, τεχνητή γονιμοποίηση, μεταμοσχεύσεις, ναρκωτικά, κ.α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οπωσδήποτε ενδιαφέροντα, αλλά και ιδιαίτερα απαιτητικά για τους διδάσκοντες. Πόσοι άραγε θα "σηκώσουν το γάντι" της πρόκλησης και θα κάνουν ουσιαστικό και δημιουργικό διάλογο με τους μαθητές; Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπραβο σας. Τα παιδιά συνηθως ειναι αποκομμενα απο τετοια ζητηματα. Καλη σας επιτυχια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγχαρητήρια για την συνειδητοποιημένη εργασία σας. Εργάζομαι κι εγώ σε τρίτη Λυκείου δύο χρονιές τώρα. Οι ίδιοι οι συνάδελφοι άλλων μαθημάτων υπονομεύουν το μάθημά μας. Αλλά σε πείσμα τους οι μαθητές μας ενδιαφέρονται, ρωτούν, αμφισβητούν, ζητούν εξηγήσεις, ξεσπάν επάνω μου την αγανάκτησή τους και τους την επιστρέφω σαν θέληση για ζωή, για ουσιαστική παιδεία, για ουσιαστική επιστημονική κατάρτιση. Για μία ώρα, την τελευταία πάντα, μην κάνουμε κανένα λάθος και έχουν τα παιδιά λίγη ξεκούραστη ματιά, οι μαθητές μας ζωντανεύουν, παίρνουν βεβαιότητα αθάνατης ορθόδοξης γάργαρης ζωηρής αγάπης για τη ζωή, την μάθηση, την επιτυχία τους εν Χριστώ. Ναι, είναι υπέροχο να εργαζόμαστε στην τρίτη Λυκείου και να δίνουμε εμείς την τελευταία νότα στις εντυπώσεις της ημέρας. Καλή συνέχεια στο πολύ ωραίο σας έργο. Μακάρι να μπορέσω να μιμηθώ λίγες από τις δραστηριότητές σας στο νησί που εργάζομαι και κατοικώ. Εμείς έχουμε μία παραπάνω ευαισθητοποίηση. Τα παιδιά μας βλέπουν τους πρόσφυγες να παλεύουν για τη ζωή τους, ενεργά σώζουν ζωές και φροντίζουν για την επιβίωσή πρώτα και για την επιστροφή της θέλησης για αξιοπρέπεια και ευτυχία κι έτσι έχουμε ένα + σαν παράδειγμα τί σημαίνει αληθινή ζωή. Καλή συνέχεια στον αγώνα σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπράβο μεγάλε! Πώς θα βρούμε κάμποσους ακόμα σαν εσένα μπας και σώσουμε τα παιδιά και την παιδεία από την καταστροφή; Μην κουραστείς, όσο και αν απογοητευτείς, μην τα παρατήσεις. Μπορεί να μοιάζεις"σταγόνα στον ωκεανό" μέσα σε όλη αυτή την παραφροσύνη που επικρατεί στην εκπαίδευση, αλλά να θυμάσαι ότι μπορεί και να είσαι "ολόκληρος ωκεανός" στην ψυχή κάθε μαθητή σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Έμμηνος ρύση και Θεία Κοινωνία

Η ομιλία μου στην επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 (2013)

Απασφάλιση θεολόγου…

Το «δικαίωμα» των καταλήψεων

Οι Τρεις Ιεράρχες στα σκουπίδια….

Μεταξύ θεολόγων ειλικρίνεια…

Συζητώντας με έναν κομπλεξικό (…περί θρησκείας)

Θεέ μου, είσαι άδικος….

Γράμμα στον Ιούδα…